Monday, April 13, 2009

Beauty is Pain


The pain passes, but the beauty remains
~Pierre-Auguste Renoir


Last Saturday, I finally admit that beauty is pain.. haha
Berjalan2 di Mid Valley, dan terasa mau bergaya cantik, maka aku pun memakai kasut tumit setinggi 4 inci..dan hasilnya..

xsampai 2 jam..kaki aku dh sakit.
Tahniah kepada kaki dan kasut baru aku tu.
Nampaknya kasut tu cuma akan aku pakai sekali sekala sajalah.
Kasihan kamu kasut. Tapi aku kasihan lagi pada kaki aku :p

Walaupun pabila memakai kasut setinggi itu, membuatkan aku nampak tinggi, kaki panjang ala2 model, tp akibatnya (selepas pakai selama 4 jam) ..

- tapak kaki sgt sakit
- bila bangun pagi.. sakit pinggang plak

tahniah..tahniah sekali lagi kepada aku yg mahu kelihatan cantik :p

Tp bila aku pk2 balik..banyak lg mende2 lain yg org buat, utk cantik.
Nak tau?

Contohnya:
1) wax
xkira la.bikini wax ke, brazilian wax ke, tp ttp sakit.
Model2 msti dh lali sume mende ni. nak kulit badan selicin mungkin..maka perlu la bertahan dgn kesakitan yg dialami ye? :)

2) facial treatment
bg perempuan yg sgt menjaga kecantikan muka, mestilah dorang ada mencuba/register pakej2 utk wat facial. Sekali sebulan contohnya.
Igt wat facial xsakit ke? Aku siap mengalir2 air mata tau masa org tu wat extraction!
Pas abis facial, muka bengkak skit, merah2..haha
What to do, nak muka cantik, tahan jela ye? :p

3) pakaian pembentukan badan
Ini pun satu lagi kegemaran perempuan :p
Kalo nak pakai kebaya, kalo pakai girdle, bengkung..mmg mantap ah badan. haha inilah rahsia wanita. Disebabkan baju2 sebegini ada pelbagai jenis, sila pilih yang ada infra red ok. Premium Beautiful contohnya, walaupun mahal, tp berkesan.Cuma kena rajin la. kalo pakai seminggu sekali, xde kesan la beb. Sendiri mau pk ok

4) Pembedahan kosmetik
E.g:Liposuction
Aku xtau la ni sakit ke x..tp aku mengandaikan ia adalah sakit.
Tgk Nip/Tuck, siap ada org mati lg. Sungguh mengerikan
Pembedahan kosmetik yg lain, for sure sakit. Bayangkan breast kene bedah. Azab yg amat.
Aku dulu kene bedah sbb nk buang lump di breast pun, dh terseksa (scar smpai skang xbley ilang..huhu). Sila la jgn buat ni semua ok.
Ambil cth 'The Biggest Loser' .. 327 pounds pun bole turun 129 pounds, maka jadikanlah itu sebagai pembakar semangat ok. Bersukurlah dgn apa yg ada.. xya besarkan, kecilkan, mancungkan, tegangkan. Terimalah seadanya. Maintainlah ia dgn cara yg betul (exercise, healthy diet, detox)

5) Diet
Mmg la kan, bile berat dah naik, kita ni pun risau, mula la diet berbagai cara.
Xmakan nasi la, amik buah n sayuran.
Aku penah try ni sume, tp ended up aku jadi emosi (sbb lapa kot)
Beauty is pain. Sampai sanggup xmakan. Sunggguh menakutkan.
Berpada2 la ok kawan2. Exercise is still the better way to lose weight + control diet :)

Wat masa ni..tu jela yg aku dpt fikirkan. Beauty is pain, I know.
Selagi masih muda ni, marilah kita menjaga kecantikan kita dgn cara yg betul

good skincare+exercise regularly+detox+eat healthily

Daa

Yang benar,
Aku yg masih mencuba menjaga kecantikan dgn cara yg betul :)


2 comments:

MK said...

Dear, aku suka giler entri ko ni..

aku punya turn nak komen:D and mengaku yg beauty is pain.

1) Kasut tinggi orang tak pakai pi shopping sayang! Pompuan tak elok pakai heels lama-lama tau. Setakat attend function takpe. Aku selalu spare iPenama kalau gi shopping, u knw just in case

2) Waxing mula2 je sakit lama2 get used to it. Aku tak pernah buat brazilian wax tapi bikini wax pernahla itu pun malu aiii! Aku selalu buat kat rumah je pakai veet save duit banyak. Lagipun waxing ni dia tahan lama kalau cukur.

3)Aku pun menangis time facial treatment tapi bila dah tengok muka bersih lagi bebas white head lepas facial, berbaloi nangis hahahaha.

4)PB really works at least for me tapi betul cakap ko aku liat nak pakai. Yela nama pun kerja, susah tau nak gi toilet pastu nak bukak lagi. Iksh

5)ye setuju! I never diet. Selalu tak menjadi last2 aku amalkan healthy eating, lagi senang:P

Beuaty is pain esp tang nak keluar duit tu. Tapi lately ni aku banyak analyse beauty budget aku. Aku ni low maintenance je. Pakai produk rm5 ok je kenapa mesti membazir dan mengada2 nak try produk counter.

Sebab tu aku waxing manicure, pedicure spa segala jadah ni aku wat kat rumah je. Save banyak giler


tapi ada masa pompuan ni nak manjakan diri.

Ko baru inspire aku untuk tulis DIY beauty tips. Nanti rajin2 aku update blogspot aku yg semakin tak berupdate


p/s tu dia komen dah macam entry

As said...

haha
betullah tu
nak cantik ni susah

:P