Sunday, March 8, 2009

Kisah Kad Kredit, Duit dan Excel Sheet

Semenjak aku tahu bagaimana untuk menggunakan kad kredit, aku akui, aku mmg tak dapat control spending. Grr sgt frustrating bila setiap bulan, duit habis macam tu je :(

I know I am not a very well organized person especially with money, but every month, I'm trying very hard. VERRY HARD.

Ada satu kisah sedih, yang melibatkan wang gaji aku..

Tadi aku wat bajet utk bulan ni (7hb baru nk wat bajet bulanan?? for sure la duit gaji tu dh kena spend skit kan. *bengong*). Dan kebetulan pulak bulan ni kami pekerja2 dpt bonus. Just a few hundred ringgit (kita patut bersyukur ada gak bonus biarpun sedikit). Bagi kawan2 ofis aku, semua dh pk macam2, ape nk beli ngan duit bonus tu (aku pun xterkecuali la, sbb ada gak items dlm wishlist aku yg aku wish nk beli).

Nak dijadikan cerita, last Friday, masa makan tengahari d sebuah cafe di Cyberjaya, kitorang pun berbual pasal hal2 bajet bulanan. Ade kakak ni, ade excell sheet utk kira bajet (which I dont have, sbb aku kira bajet dlm buku nota je..sungguh ketinggalan). Dan aku pun gatal mulut, minta akak tu forwardkan pada aku.

Hari Sabtu, baru la aku dpt mood nak wat kira2 bajet ni. Kira punya kira..

guess what??

Bajet aku jadi -ve. Negative. NEGATIVE..
waaaaaaaaaaa

sume nye sbb aku overspent credit card bulan lepas.

Aku selalu anggap yang aku mampu untuk membeli sesuatu (yg mahal la) as a gift atas penat lelah usaha aku bekerja bulan tu. Tapi sebenarnya, aku xmampu (xmampu dari segi kurang pandai organize duit sendiri). Jadi, selalunya, aku overspend. Grr sgt sakit hati

Walaupun baru 7hb, dan masih ada banyak hari lagi dlm bulan Mac ni utk aku hadapi, dan kemungkinan gaji lambat masuk lagi hujung bulan ni, aku terpaksa la berjimat cermat.
Maybe cut back on food and not necessary things yang selalu aku terbeli mase berhibur di hujung minggu.

Maybe hujung minggu juga xperlu keluar/or sekali sekala je ? Arghhh

Sebenarnya aku xlarat nk menghadapi sindrom hujung bulan. Tiap2 bulan tunggu bila nk dpt gaji, dan bulan seterusnya, aku tunggu lagi, utk gaji seterusnya.

Dan tanpa sedar, masa terus berjalan. Dan aku masih begini..huwaaa

I'm praying hard, agar aku overspend lagi next month. You can do it anne, you can do it (repeat 10x)

No comments: